Friday, June 8, 2012

airsOft-big bOys tOys

kali ini aku kan ceritakan salah satu hObi aku iaitu bermain airsOft. hObi ini dikategOrikan sebagai salah satu hObi big bOys tOys. di negara seperti usa, japan, taiwan, kOrea dan singapOre, airsOft merupakan salah satu permainan yang dimainkan seperti paint ball.


airsOft infidels

untuk makluman, airsOft telah mula diperkenalkan pada tahun 1970an di hOng kOng, china. diperkenalkan kerana pada masa itu larangan untuk mendapatkan senjata betul dan lesen senjata telah diperketatkan. airsOft adalah senjata mainan yang menyerupai senjata betul 100%. sekarang banyak cOmpany yang telah diberikan lesen untuk menghasil dan memasarkan senjata mainan ini contohnya tOkyO marui, red wOlf, sOcOm gear, western arms dan lain lain.


tOkyO marui

red wOlf

airsOfft mengguna peluru BB (ball bullet) yang mana BB ini ada dalam beberapa jenis iaitu 0.23 gram hingga 0.25 gram bersaiz 6mm. ada dua jenis iaitu plastik dan ball bearing. juga terdapat dalam berat 0.14 gram dan 0.40 gram yang bOleh digunakan untuk beberapa jenis senjata dan pistOl.

 

airsOft ini terbahagi kepada 3 jenis iaitu jenis spring cOil, gas dan eletrik. jenis spring cOil banyak dijual. ia murah dan cepat rOsak. di malaysia banyak dijual jenis spring cOil. ala pistOl tembak cicak. antara jenis senjata dan pistOl spring cOil adalah desert eagle, pump gun dan baby glOck. boleh dicari di kedai mainan cina/mamak atau dekat pasar malam. untuk jenis gas dan eletrik tidak dijual di malaysia. kena impOrt masuk. jangan tanya aku, aku tak tau kat mana jual.

 

Ok aku punya adalah jenis spring cOil dan gas. bagi jenis gas aku ada cOlt 1911 navy. di buat Oleh tOkyO marui dan dibeli dengan harga rm800.00.


cOlt 1911 navy

cOlt 1911 navy

untuk spring cOil mOdel, aku ada mOdel m16ai carbine dan jenis pistOl lama zaman kegemilangan sepanyOl. ala macam dalam pirates Of carribbean.



pistOl lama


m16ai carbine

antara game yang dimainkan untuk permainan airsOft adalah CQB (clOse counter battle), saving the hOstage, take the flag, attack the bunker. dan yang paling terkenal adalah skirmish game. perlu di ingat bahawa di malaysia, barangan ini masih dalam kategOri haram. aku bukan nak prOmOte untuk main airsOft, cuma ini adalah salah satu big bOys tOys. kOrang kalau nak main atau nak jadi ahli boleh cari web malaysian airsOft associatiOn (masOc)

 

-AIRSoFT ADALAH HARAM DI MALAYSIA (sehingga kini la)-

 

ayaq kOsOng kata; best OoOoOo

5 comments:

  1. tu bukan nye m16ai dah tentu M4A1 CARBINE

    ReplyDelete
  2. Aduh.. G&P n KWA..nak nak nak..

    ReplyDelete
  3. This post will help the internet users for building up new weblog
    or even a blog from start to end.

    Take a look at my blog post - Any Driver Car Insurance

    ReplyDelete
  4. malaysia oh malaysia, aku nak airsoft!

    ReplyDelete