Friday, May 22, 2015

kenapa kena makan ikan salmOn

 

 

OtOt, Tisu, Enzim, dan HOrmOn



Protein atau asid amino merupakan komponen penting dalam sel-sel, tisu, enzim, hormon dan setiap bahagian badan kita. Protein daripada Salmon mudah dicerna dan mudah diserap ke dalam tubuh. Ia tidak mempunyai apa-apa kesan sampingan dan tidak mengandungi sebatian karsinogenik seperti yang daging lain lakukan. Salmon juga mempunyai sumber lemak baik (asid lemak omega-3) yang juga memainkan peranan penting dalam menjadikan tubuh anda kekal sihat. Salmon juga kaya dengan beberapa mineral penting seperti besi, kalsium, selenium dan fosforus dan vitamin seperti A, B dan D. Selenium, yang sangat diperlukan untuk membina tisu, rambut, kuku dan lain-lain, adalah lebih baik diperolehi daripada protein haiwan dan antaranya, Salmon adalah salah satu yang terbaik.



Kesihatan Kardiovaskular



Sementara asid lemak omega-3 membantu mengurangkan kolesterol, mengekalkan fleksibiliti arteri dan vena dan menguatkan otot jantung, asid amino yang penting membantu dalam membaiki kerosakan tisu kardiovaskular. Ia juga membantu mengurangkan tekanan darah, kerana dapat mengurangkan tahap kolesterol dan mencegah pengerasan dinding arteri dan vena, sekaligus dapat mengurangkan risiko terkena serangan jantung.



Metabolisma



Asid lemak omega-3, vitamin D dan selenium, bersama-sama membantu meningkatkan pengaruh insulin, dan dengan itu memudahkan penyerapan gula dan menurunkan paras gula dalam darah.



Penjagaan Mata



Sekali lagi, asid lemak omega-3 dan asid amino membantu mencegah kehilangan penglihatan dan keletihan mata. Ia adalah satu fakta yang telah terbukti bahawa mereka yang kerap makan ikan, mempunyai penglihatan yang lebih baik daripada mereka yang tidak mengamalkannya.



Otak dan Saraf



Asid lemak omega-3 meningkatkan kecekapan otak, meningkatkan memori dan tetap segar dan berjaga pada waktu kerja yang panjang. Bersama dengan asid amino, vitamin A dan D dan selenium, asid lemak ini melindungi sistem saraf daripada kerosakan akibat penuaan, bertindak sebagai anti-tekanan, menenangkan otak dan juga membantu dalam merawat penyakit Alzheimer dan Parkinson.

 

sumber;lOrOng belakang

 

ayaqkOsOng kata; baik untuk kesihatan

No comments:

Post a Comment