Tuesday, June 5, 2012

kOey teOw kerang seberang jaya

hari ahad lalu, aku teringin nak menikmati kOey teOw kerang. aku bersama wife aku dan anak lelaki aku ke market seberang jaya untuk cari kedai kOey teOw kerang. kami sampai di market seberang jaya jam 8.00 pagi.

 

market seberang jaya terletak di jalan tenggiri di kawasan seberang jaya. bukan sekadar market tetapi mempunyai astaka makanan untuk penduduk setempat menjamu sarapan pagi. kenapa di dipangil market seberang jaya, tidak pasar? perkataan market sudah sinOnim dengan masyarakat setempat di penang. kalau disebut pasar pagi, cOmfrim Orang ni bukan Orang penang.

 

astaka market seberang jaya ini selalu penuh dengan Orang ramai, hampir setiap hari. kalau nak kurang pun hari jumaat, kerana banyak gerai makanan di sini di tutup.





bila dah masuk kedalam mata jadi rambang. macam macam juadah dijual disini dari kuih sehingga ke nasi berlauk. dari rOti canai hingga ke rOti arab. dari kuih tradisional hinggakan ke kuih mOden. semua ada. aku pilih kedai jOng jOng inai. kedai no 43. aku kalau pagi mesti minum nescafe bersama ayaq kOsOng. jadi itu minuman yang aku pesan. than aku Order kOey teOw kerang special. special hanya ada kerang lebih dan telur mata kerbau. aku Order juga telur setengah masak bersama rOti bakar. wife dan anak lelaki aku Order kOey teOw kerang biasa.



kedai jOng jOng inai

aku cerita dulu untuk telur setengah masak bersama rOti bakar. tidak ada yang special untuk di review. cuma cara presentatiOn dia. memang menarik. bOleh tertelan air liur dibuatnya.




telur setengah masak bersama rOti bakar

untuk kOey teow kerang pun tiada apa yang bOleh di review. sama macam kOey teOw kerang yang lain, cuma dia tidak berair dan juga tidak kering sepenuhnya. ditambah dengan cili jeruk sebagai penambah perisa. tapi aku rekOmenkan kat korang la. kedai dia nOmbOr 41.



kOey teOw kerang




kedai keOy teOw kerang nOmbOr 41

secara keseluruhannya kalau kOrang nak menikmati sarapan pagi bolehlah ke market seberang jaya ini. makan sambil memerhati gelagat masyarakat seberang jaya.

 

ayaq kOsOng kata; best duduk sarapan kat sini. makan sambil cuci mata..heheheheh..

 

rating ; 3 star untuk makanan tau...

2 comments:

  1. Kalau suka koey teow kerang boleh jugak try koey teow kerang permatang pauh disebelah stesen minyak caltex pmtg pauh, yang limited edition, lambat, melepas....pagi sahaja

    ReplyDelete
  2. fuhh...mmg sedap lah koteow kerang sini. rindu la nk mkn lagi

    ReplyDelete