Thursday, May 31, 2012

nasi kandar tajuddin hussain

salam sejahtera. kembara nasi kandaq diteruskan [kembara 1 klik sini] pada 26 mei yang lalu aku bersama family telah ke queens rOad, pulau pinang. kenapa aku ke sana? nak shOOping kain? bukan aku bersama family nak pekena nasi kandaq tajuddin. pelat penang kOnOn.

 

nasi kandar tajuddin hussain di 49 queens rOad, pulau pinang. berdekatan dengan chulia street. belakang restOran nasi kandar kassim mustapha kalau kOrang dari chulia street la. hanya 1 kilOmeter dari pengkalan feri raja tun uda di pengkalan weld. di buka dari pukul 10 pagi hingga 10 malam. merupakan salah satu restOran nasi kandar yang terkenal yang terletak dikawasan litter india pulau pinang. mula berniaga sejak tahun 1977 hingga sekarang dan terkenal dengan gulai ayam piru dan gulai angsa



aku dan family sampai dalam jam 1 tengahari. bila sampai mula la aku mengOrder. nasi beriyani 3 pinggan lauk asing, nasi putih 5 pinggan lauk asing. untuk lauk aku Order gulai ayam piru, sayur bayam, ayam gOreng, gulai kambing dan cabai kering gOreng.















sampai lauk, terus anak anak aku dan adik adik aku serang. adik aku yang first time sampai penang kata gulai ayam piru tajuddin sedap. gulai ayam piru dimasak dengan cara gulai mamak yang mana banyak rempah dan tanpa santan supaya tahan lama. ayam piru dia dimasak selama 3 jam bersama gulai agar ayam piru jadi lembut. kata tukang masak restOran ni la. bagi yang tak pernah makan sayur bayam kalau datang ke restOran ni pasti dan mesti kena cuba sayur ni. sedap gile. aku tak pernah makan sayur bayam sesedap sayur bayan restOran ini kat tempat lain. wife aku pun tak masak macam diaOrang masak. untuk lauk lauk lain rasa sama seperti kedai nasi kandar lain. kOrang mesti tanya aku minum apa? minum ayaq kOsOng la.....



secara keseluruhannya restOran nasi kandar tajuddin hussain ni memang bersih dan teratur, cuma sempit sikit. Order pun cepat sampai. kalau kOrang nak ke sini, kOrang kena sampai awal, kalau lambat habis tempat duduk, kena tunggu turn. satu lagi ruang parking kat sini pun kurang. silap hari bulan kena parking jauh. jadi susun dan jadualkan lah perjalanan kOrang.




ayaq kOsOng kata; adik aku kata kalau mai penang kena mai kedai ni.....

 

rating; 4 star

No comments:

Post a Comment