Wednesday, July 25, 2012

dari dapur mummy ciskek

salam ramadan rasanya lama juga aku tak menulis kat blOg ini. sibuk bebenOr sampae tak ade masa..... Ok kali ini aku nak ceritakan juadah buka puasa kami bagi hari pertama. semua tahu yang hari pertama puasa satu malaysia cuti. jadi mummy ciskek telah mengamuk dan memasak pelbagai jenis juadah. mari kita mulakan juadah pertama di hari pertama puasa. 


paru masak halia digOreng.



masakan ini paling disukai Oleh anak aku yang pertama. kiranya satu bekas ni habis sekali hadap saja. caranya adalah paru dipOtOng nipis, halia dicincang dan di tumis sekali dengan paru. untuk lagi sedap bOleh ditambah dengan cabai kering yang digOreng asing. (untuk keterangan lebih lanjut sila pm aku).


kari kambing



ini merupakan masakan kegemaran aku. kari kambing terutama bahagian dada. yang ni kalau nak tau resepi dia kena pm aku.


sayur daun bawang



yang ni sayur. sayur ini adalah sayur daun bawang jenis besar yang ditumis dengan carrOt dan sedikit daging yang dipOtong halus. sedap. ini first time mummy ciskek masak sayur jenis ini. kalau nak tau resepi pm aku. aku pun kena tanya mummy ciskek pasal resepi ini.


kerabu tauge kerang



kerabu tauge ni aku beli kat pasal ramadan kat rumah aku. aku tengOk sampai meleleh air liur jadi tak bOleh jadi mesti kena beli. sedap terasa dia punya udang kering yang ditumbuk kasar. memang sedap berbuka kalau ada kerabu.


apa apa pun berbuka di rumah adalah lebih baik kerana bOleh mengeratkan hubungan keluarga juga jangan lupa untuk bersedekah kerana pada bulan baik ini adalah masa yang paling sesuai untuk bersedekah kerana pahala dia berlipat kali ganda.


ayaq kOsOng kata; setiap hari bersedekah....senyum...

No comments:

Post a Comment