Monday, April 13, 2015

senaman...

senaman....? apa yang kOrang tau pasal senaman....aku bedakkan senaman kepada 3 perkara...1 senaman untuk kurus...2 senaman untuk fit...3 senaman untuk kita sihat dan cergas.

 

senaman untuk kurus

senaman untuk kurus...ye ke senaman bOleh buat kita kurus..tengOk kepada bentuk tubuh badan dan cara senaman. jika kita base kepada bentuk badan...sesetengah Orang bila senaman dia akan kurus tetapi kepada sesetengah Orang senaman akan menyebabkan tubuh badan diorang akan bertambah berat. ini dipengaruhi sepenuhnya kepada metabOlisma tubuh badan seseOrang....jika metabOlisma seseOrang itu tinggi maka senaman untuk kurus ya akan berlaku. jika tidak tubuh badan dia akan sama tidak kurus atau besar. aku tak akan guna gemuk kerana semua orang senaman nak bagi hilang gemuk. untuk mencapai tahap senaman untuk kurus pertamanya kita perlu tingkatkan tahap metabOlisma kita...macam mana nak tingkatkan metabOlisma kita...salah satu cara pemakanan kita...jadi jaga makan kita ia akan mempengaruhi kOnsep senaman untuk kurus.


senaman untuk fit

apa itu fit...? fit bermaksud tubuh badan sedia menerima tekanan atau jantung sedia untuk berkerja dengan kuat, macam mana kita nak tau badan kita fit...? kita tak letih bila buat kerja. senaman untuk fit tak akan buat kita kurus cuma kita sihat dan tidak letih. kenapa aku cakap tak kurus...Ok senaman untuk fit salah satunya jOgging atau sebarang senaman kadivaskular yang mana melibatkan penggunaan jantung dan pergerakan hampir keseluruhn OtOt. jika kita besar (sekali lagi bukan gemuk) maka berat badan kita akan turun sehingga mencapai tahap dimana tidak akan turun lagi (plature) tetapi tubuh badan kita fit. ini dipengaruhi sepenuhnya Oleh kandungan air dan sedikit lemak (fat ) yang terbakar. Oleh itu badan menjadi ringan sedikit dan jantung sedia menerima tekanan.




Senaman untuk sihat dan cergas

melibatkan pergerakan OtOt dan kadivaskular. jika kita melakukan senaman ini aku pasti dan yakin kOrang semua pasti akan turun berat badan dan disamping itu fit. kenapa...? kerana kOrang semua membina lean muscle yang ada dalam tubuh badan korang...apa lean muscle....kandungan OtOt lebih dari kandungan lemak. secara amanya tubuh badan kOrang akan turun selepas tu akan stabil sehingga kOrang teruskan dengan senaman kadivaskular setiap minggu sekali. secara amnya lemak kOrang akan bertukar menjadi OtOt dan tubuh badan akan menjadi sihat dan cergas. Ok kalu kOrang tengOk Kavin Zahri...dia mengamalkan senaman untuk sihat dan cergas...bukan untuk kurus sepenuhnya. Diet bukan bererti tidak makan..tetapi makan secara berhemah atau teratur dan tidak banyak.




Jadi pilihan adalah ditangan kOrang semua....


Aku pada satu ketika dulu berat aku 87kg dengan ketinggian 181cm dan aku merupakan salah seOrang pemain Malaysia dalam sukan rugbi...tetapi bila aku cedera....aku rest dan berat badan aku naik sehingga 142kg..dari ukuran saiz pinggang 34 naik sehingga 46....pada tahun 2010 aku mulai sedar waaa banyak penyakit ni bOleh hinggap....aku start aku punya rutin balik...aku muka ke gym dan sehingga kini tahun 2015 berat aku 100kg dengan ketinggian 181cm dan saiz pinggang sekarang 38. dalam masa setahun aku berjaya turunkan hampir 21kg setahun dan 42kg bagi 2 tahun.


apa yang aku fOkus adalah adalah kepada pembinaan lean muscle yang mana melibatkan penggerakan OtOt cOmpaund dan main muscle. cOmpaund muscle...ada pada tricep & bicep, trap n shOulder. main muscle terdiri daripada chest dan leg....seminggu ada 7 hari...3 hari main muscle dan 2 hari compaund juga 1 hari kadivaskular. seminggu mesti 1 hari dimana aku akan rest dan makan apa yang aku mau. percayalah kOrang punya berat badan akan turun. tak percaya tanya kavin zahri.

perlu diingat lean musce tidak akan buat badan kOrang macam badan ahli bina badan...yang kita mau badan ada cut dan cantik.

 

 

 

 ayaqkOsOng kata; tip 1 pastikan tidOk cukup...





No comments:

Post a Comment