Tuesday, April 21, 2015

shOulder excersize

Ok minggu ni kita fOkus pada senaman bahu....shOulder excersize....rentak sama iaitu 4 set setiap set 15 ulangan dan rehat antara set juga sama iaitu 30 saat...ada enam senaman utama untuk bahu. sebelum kita mula kita kena tau shOulder ini terdiri daripada 2 OtOt utama iaitu deltOid dan trapezius...deltOid terletak di bahu dan penghubung tangan. lihat gambarajah.



mana kala trapezius terletak di tengah bahu dan atas bahu....ala senang cakap terletak di urat belikat dan tulang selangka atas. lihat gambarajah.



ok kita mesti ingat bahawa shOulder ini adalah sebahagian dari OtOt besar iaitu main muscle....yang melibatkan pergerakan pada upper chest muscle dan sebahagian dari tricep dan bicep. tetapi dia masih di kategOrikan sebagai cOmpaund excersize kerana hanya fOcus pada bahu dan melibatkan sedikit bergerakan OtOt di dada dan tangan. berbeza dengan chest excersize yang mana melibatkan hampir separuh pergerakan OtOt badan.


untuk wanita...tidak digalakan sangat untuk excersize ini memandangkan bahu puan akan besar dan puan akan dilihat sangat besar...just untuk balancing antara dada dan tangan bOlehla....Ok balance ini bermaksud...puan digalakkan untuk menggerakkan bahu dengan berat minimum 2 kg dengan hanya 3 set dan 10 ulangan untuk setiap set. dan hanya seminggu sekali saja puan digalakan untuk melakukan excersize ini.


ini excersize untuk shOulder. lihat gambarajah. untuk aku excersize shOulder ini aku buat 4 jenis iaitu shOulder press, shOulder fly, upright shOulder press...dan back shOulder press...semua amik masa dalam 50 minit termasuk dengan rehat...seminggu 3 kali..dan selalunya aku mulakan buat waktu pagi bangun jam 5.30 mula 6.20 habis dah..mandi dan terus sembahyang.



ayaqkOsOng kata; shOulder besar badan nampak tinggi macam the rOck....

No comments:

Post a Comment